فرشید فاریابی: ترجمه کتاب «۴۷ ثانیه» نوشته آرش حجازی به سوئدی، مورد استقبال گسترده رسانه‌ها و منتقدان کتاب در سوئد قرار گرفت. این کتاب که روایت آرش حجازی، پزشک مترجم، نویسنده و مدیر انتشارات کاروان از هنگام تیر خوردن ندا آقا سلطان در رویدادهای پس از انتخابات ۱۳۸۸در تهران است، پیش از این به زبان‌های انگلیسی، ایتالیایی و آلمانی منتشر شده است و آن‌گونه که خود نویسنده می‌گوید به‌زودی ترجمه آن به زبان هندی هم به بازار خواهد آمد.
آرش حجازی در سایت شخصی‌اش به مناسبت سومین سالگرد جنبش سبز در روایتی کوتاه از حادثه، به نقش تازه‌ای که به او تحمیل شده، اشاره کرده است.
 او می‌نویسد:" دیگر نه ناشر بودم، نه نویسنده، و نه پزشک. سرنوشت نقش تازه‌ای برایم رقم زده بود. از آن روز به بعد «شاهد» بودم. تمام آن چیزهایی که تا چند روز قبلش مرا تعریف می‌کرد، در کمتر از چند روز از من گرفته شد. ضربه مهلکی بود، اما سعی کردم سزاوار نقش تازه‌ام باشم. نمی‌دانم این نقش چه تأثیری در تاریخ یا در عدالت داشت، اما باعث شد به ریشه‌های خودم برگردم، از حبابی که در آن حبس شده بودم بیرون بیایم و در اعماق وجودم نقب بزنم تا خود راستینم را پیدا کنم. هنوز هم در سفرم." (ر. ک به سایت آرش حجازی)

آرش حجازی، نویسنده و مترجم
واکنش رسانه‌های سوئد به انتشار این کتاب، طی ماه‌های گذشته چنان گسترده بود که به جرأت می‌توان ادعا کرد تمام رسانه‌های معتبر مطلب و گزارش، دیدگاه و تحلیلی درباره این کتاب و نویسنده آن منتشر کردند.

تازه‌ترین واکنش رسانه‌ای در سوئد که می‌توان آن را مقارن با سومین سالگرد جنبش سبز و روی دادن حادثه اصلی این داستان دانست ،گفت‌وگوی کانال معتبر آموزشی تلویزیون سوئد (UR) با آرش حجازی است که توسط چهره سرشناس سیاسی – اجتماعی سوئدی "بِنگت وِستر بَری" (Bengt Westerberg) انجام شد. شاید بتوان این برنامه را یکی از شاخص‌ترین بازتاب‌های رسانه‌ای درباره این کتاب دانست.
 بِنگت وِستر بَری در حال حاضر رییس سازمان صلیب سرخ سوئد و قائم مقام جهانی این سازمان در ژنو است. وی بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ قائم مقام نخست‌وزیر سوئد بود.
این گفت‌وگو از مجموعه تلویزیونی " یک کتاب، یک نویسنده"، در چند نوبت طی روزهای ۲۹ و ۳۰ ژوئن از کانال سراسری تلویزیون سوئد پخش شد و تا سوم اکتبر سال جاری در سایت تلوزیون آموزشی سوئد در دسترس خواهد بود. (ر. ک به گفت‌و‌گو با آرش حجازی در برنامه "یک کتاب، یک نویسنده)
 در ماه‌های مارس و فوریه ۲۰۱۲ شبکه‌های مختلف رادیو سوئد از جمله بخش اخبار فرهنگی کانال یک (P1 KULTURNYTT ) و برنامه استودیو یک (STUDIO ETT) کتاب «۴۷ ثانیه» را مورد توجه قرار دادند.

«۴۷ ثانیه» نوشته آرش حجازی به سوئدی
"استودیو یک" در یک گزارش رادیویی، روایتی دقیق از حادثه‌ای که به مرگ ندا آقا سلطان انجامید و رویدادهای پس از کودتای انتخاباتی سال ۲۰۰۹ ارائه کرد و بخش‌هایی از گفت‌وگویش با آرش حجازی را به زبان انگلیسی در لابلای گزارش پخش کرد. در بخشی از گزارش رادیو سوئد شرایط کنونی ایران پس از سه سال از جنبش سبز مورد توجه قرار گرفت. در این میان مخالفت آرش حجازی با تحریم‌های گسترده علیه ایران نکته قابل توجه این گزارش است.
 شاهد قتل ندا آقا سلطان در پاسخ به گزارشگر رادیو سوئد بر این موضوع تأکید کرد که روش رویارویی جهان و غرب با ایران نتیجه‌بخش نخواهد بود؛ تحریم‌ها مردم را تحت فشار قرار داده و دولتمردان حاکم بر ایران همیشه به منابع مالی دسترسی دارند.سایت‌های این برنامه‌ها علاوه بر گزارش رادیویی خلاصه‌ای از محتوای گزارش را هم منتشر کرده‌اند.
روزنامه‌های پر تیراز اکسپرسن ( EXPRESSEN)، یوتبوری پستن( Gp.se) ،اس . و . د(SVD) و داگنز نیهتر (DN.se ) و بسیاری از هفته‌نامه‌ها و مجلات و سایت‌های تخصصی ادبیات، فرهنگ و کتاب در سوئد این کتاب و داستان آن را در مقالاتی مورد توجه قرار داد‌ه‌اند. یکی از تازه‌ترین گزارش‌های منتشر شده درباره «۴۷ ثانیه»، گزارش روزنامه یوتبوری پستن است، که هفدهم ژوئن به قلم لیزا آلگویست (Lisa Ahlqvist ) منتشر شد.
فروش اینترنتی «۴۷ ثانیه» به قلم آرش حجازی در سوئد در کنار فروش سنتی در کتاب‌فروشی‌ها، کمک بزرگی به توزیع آن در سراسر سوئد و علاقمندان به تاریخ معاصر ایران کرده است.
 در همین زمینه: